تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 اسفند 1401 - 23:33
70 بازدید
کد خبر : 208030

تکمیل بزرگراه های استان با اعتبارات فعلی ۳۰ سال طول می کشد

تکمیل بزرگراه های استان با اعتبارات فعلی ۳۰ سال طول می کشد

خدری با بیان اینکه در استان خوزستان بالغ بر ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال اجراست که به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد،گفت: این در حالی است که اعتبارات استان خوزستان با احتساب اعتبار مصوب وضع تامین اعتبار تا ۳۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم شاهد تکمیل بزرگراه ها باشیم. امید خدری در سخنان خود

خدری با بیان اینکه در استان خوزستان بالغ بر ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال اجراست که به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد،گفت: این در حالی است که اعتبارات استان خوزستان با احتساب اعتبار مصوب وضع تامین اعتبار تا ۳۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم شاهد تکمیل بزرگراه ها باشیم.

 تکمیل بزرگراه های استان با اعتبارات فعلی 30 سال طول می کشد

امید خدری در سخنان خود در چهاردهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی انجام شد، گفت: موضوع شهرسازی و معماری از جمله موارد عمومی کشور است که در سراسر پهنه سرزمینی گسترده شده و چالش‌ها و مسائل آن در پهنه‌های مختلفی قابل مشاهده است.

وی افزود: این موضوعی است که همواره  شوراها و نظام تصمیم گیری ملی و محلی و عجین بوده است و غفلت از شبکه ۱۲۶ هزار نفری شوراهای اسلامی شهر و روستا، کاستی بزرگی را در مسایل توسعه شهری و روستایی به وجود آورده است.

خدری تصریح کرد: مسائل کلان ملی از قبیل نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون مسکن در سراسر کشور ، نه در توان و ظرفیت دولت بوده بلکه این حجم از ساخت مسکن می‌بایست توسط مردم ساخته شود. از این رو شوراها به عنوان نمایندگان مردم می‌توانند بخش مهمی از این تصمیم گیری را حمایت و عملیاتی نمایند. کما اینکه عدم تحقق مناسب نهضت ملی مسکن نشان دهنده غفلت از جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: نتیجه اینکه می‌بایست متولی امر شهرسازی در کشور با این شبکه گسترده مردمی تعاملات مستمر داشته باشد.

وی تصریح کرد: اصول متنوع و مختلف قانون اساسی در بستری به نام شهرسازی جاری می‌شود که امر واگذاری امور به مردم، امری تجربه شده دهه‌های گذشته است کما اینکه متولی ساختن مسکن برای مردم، مردم هستند.

خدری بیان داشت: از این رو شوراهای شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم می‌بایست هر چه بیشتر از گذشته در امور حاکمیتی شهرسازی و مسکن مداخله داشته باشند.

وی اضافه کرد: تشکیل کمیته مشترک وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی استان‌ها برای استفاده از ظرفیت‌ها و حل مشکلات احصا شده، حضور نماینده شورای استان در جلسات کمیسیون ماده ۵ استان، حضور نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی در جلسات کارگروه‌های تخصصی شورای عالی معماری و شهرسازی و کارگروه‌های منطقه‌ای و ملی نهضت ملی مسکن، آسیب شناسی و ارزیابی تفوق طرح‌های جامع و تفصیلی و بازنگری طرح‌های توسعه شهری و با نگاه به مشارکت مردمی شوراها در تدوین و تصویب طرح‌ها مشارکت شوراهای استان در ارکان ساختار راهبری حریم‌های مشاعی و جلوگیری از تصرفات غیر مجاز طراحی مدل مشارکت مردمی برای پروژه‌های ملی زیر ساختی و ساخت مسکن در دولت مردمی از راه‌کارهای بهبود وضعیت است.

وی ادامه داد: همچنین می‌تواند با تعیین تکلیف سکونتگاه‌های غیر رسمی و سامان بخشی به آن، افزایش سهمیه تسهیلات مسکن روستایی برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مشابه تسهیلات مسکن روستایی، افزایش مبلغ وام مسکن و در نظر گرفتن سهم از هزینه کل به جای رقم ثابت، حذف تعارض منافع اعضای نظام مهندسی با اعضا نظام مدیریت شهری، تعیین تکلیف وضعیت نظارت، طراحی و اجرا و کاهش تعرفه نظام مهندسی، تعیین تکلیف قدرالسهم ناشی از اجرای ماده ۱۰۱ و واگذاری زمین‌های خدماتی حاصله به شهرداری بخش دیگری از مشکلات را برطرف کرد.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: در این میان خوزستان به عنوان قلب تپنده اقتصاد و انرژی ایران از مشکلات شدید راه‌های ارتباطی رنج می برد.

وی ادامه داد: در این استان بالغ بر ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال اجراست که به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که اعتبارات استان خوزستان با احتساب اعتبار مصوب شده در سفر رئیس جمهور کمتر از هزار میلیارد تومان است. یعنی با این وضع تامین اعتبار تا ۳۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم شاهد تکمیل بزرگراه ها باشیم.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با توجه به وضعیت تهاتر نفت برای راه های استان خوزستان که مستحق ترین استان استفاده از ظرفیت های نفتی است نیز مبلغ ناچیزی شده است.

وی با بیان اینکه حداقل ۳۰ درصد ظرفیت‌های مسکن مهر خوزستان که موفق هم بوده خودمالکی است توضیح داد: مهمترین دلیل موفقیت آن سود ۴ درصدی تسهیلات بانکی بوده است.

خدری اشاره کرد: بنابراین لازم است مالکین واجد شرایط از خود مالکین انبوه ساز مجزا شوند و برای مالکین واجد شرایط سربار زمین و هزینه های آماده سازی و زیربنایی را از دوش دولت می‌بردارند تسهیلات ارزان قیمت بانکی ارائه شود.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها با اشاره به طرح احداث جاده الیگودرز به خوزستان که از شهر لالی می‌گذرد گفت: احداث این جاده می‌تواند ۲۹۰‌ کیلومتر مسیر خوزستان به تهران را کوتاه تر کند.

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی این جاده سال ۸۱ انجام شده است اما هنوز هیچ اقدامی برای احداث آن صورت نگرفته است که امیدوارم در دوره کنونی انجام شود.

منبع: ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.