تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 13:16
293 بازدید
کد خبر : 208248

گوگل چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کند؟

گوگل چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کند؟

  به گزارش بای رپورتاژ پلتفرم انتشار رپورتاژ و به نقل از امتیاز صبح برای رتبه بندی وب سایت ها، گوگل از خزنده های وب استفاده می کند که صفحات را اسکن و فهرست می کند. هر صفحه بر اساس نظر گوگل در مورد اعتبار و مفید بودن آن برای کاربر نهایی رتبه بندی می

 

به گزارش بای رپورتاژ پلتفرم انتشار رپورتاژ و به نقل از امتیاز صبح برای رتبه بندی وب سایت ها، گوگل از خزنده های وب استفاده می کند که صفحات را اسکن و فهرست می کند. هر صفحه بر اساس نظر گوگل در مورد اعتبار و مفید بودن آن برای کاربر نهایی رتبه بندی می شود. سپس با استفاده از الگوریتمی با بیش از ۲۱۰ عامل شناخته شده، گوگل آنها را در صفحه نتایج جستجو سفارش می دهد.

بنابراین، ظاهر شدن بالاتر در صفحات نتایج جستجو برای یک عبارت جستجوی معین مستقیماً به این معنی است که از نظر Google مرتبط‌ترین و معتبرترین نتیجه برای آن هستید.

 

این صفحات نتایج جستجو به سوالات جستجوی خاصی که از کلمات کلیدی و عبارات تشکیل شده اند پاسخ می دهند. هوش مصنوعی گوگل همچنین می تواند معنای پشت هر پرس و جو را درک کند – و بنابراین آنها را به جای کلمات جداگانه پردازش می کند. این الگوریتم مشابه روشی که ما انسان ها زبان را می فهمیم و پردازش می کنیم کار می کند – و بنابراین پردازش زبان طبیعی (NLP) نامیده می شود.

 

اما اینکه بگوییم این پایان داستان است، ناعادلانه است. همانطور که مشخص کردیم، بیش از ۲۱۰ عامل شناخته شده وجود دارد که بر رتبه بندی شما تأثیر می گذارد.

 

اکنون، ما بسیاری از عواملی که رتبه شما را در گوگل تعیین می‌کنند، می‌دانیم و درک می‌کنیم. با این حال، برخی از آنها هنوز یک راز هستند. این به این دلیل است که برخی از فاکتورهای رتبه‌بندی نیز توسط خود الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل ایجاد و تنظیم می‌شوند.

 

درک اینکه چگونه گوگل فکر می کند ممکن است کاری غیرممکن به نظر برسد. اما نگران نباشید، زیرا کارهای واضح و مشخصی وجود دارد که می توانید برای بهبود رتبه بندی جستجوی خود انجام دهید.

 

گوگل برای حمایت از وب مسترها و راهنمایی آنها در رتبه بندی بالاتر کارهای زیادی انجام می دهد. یکی از این موارد، به عنوان مثال، گفتگوهای منظم با نماینده آنها جان مولر است که اغلب مفاهیمی را در مورد چگونگی درک الگوریتم و رتبه بالاتر توضیح می دهد. در واقع، گوگل تا آنجا پیش می رود که وبلاگی را راه اندازی می کند که در آن اخبار مربوط به آخرین به روز رسانی های الگوریتمی را به اشتراک می گذارد.

 

آیا گوگل همیشه نحوه رتبه بندی وب سایت ها را تغییر می دهد؟

بله، گوگل مرتباً نحوه رتبه بندی وب سایت ها را تغییر می دهد. این به روز رسانی های الگوریتمی نامیده می شود و روزانه اتفاق می افتد. بیشتر اوقات، به‌روزرسانی‌های جزئی هستند، اما گاهی اوقات گوگل به‌روزرسانی بزرگ‌تری را برای الگوریتم منتشر می‌کند.

 

لری پیج و سرگی برین گوگل و الگوریتم رتبه‌بندی آن را در سال ۱۹۹۶ توسعه دادند. با این حال، در طول سال‌ها این الگوریتم تکامل یافته است و دائماً فاکتورهای جدیدی را شامل می‌شود. در واقع، گوگل به طور عمومی اعلام کرده است که الگوریتم آنها هر روز چندین بار به روز رسانی مداوم دریافت می کند.

 

به طور کلی، اینها تغییرات جزئی هستند که نتایج جستجو را بهبود می بخشد و صفحات مناسب را برای جستجوهای خاص تنظیم می کند. ما دقیقاً تحقیق کرده‌ایم که گوگل چند بار در روز نحوه رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را تغییر می‌دهد، بنابراین به خواندن ادامه دهید.

 

اما هر چند وقت یک بار – معمولاً هر ۳ تا ۶ ماه، گوگل یک به‌روزرسانی بزرگ‌تر را نیز منتشر می‌کند. اینها به عنوان “به روز رسانی الگوریتم هسته گسترده” شناخته می شوند و معمولاً میلیون ها وب سایت را در یک زمان تحت تأثیر قرار می دهند. برای ساده‌تر کردن موارد، می‌توان گفت که این به‌روزرسانی‌های اصلی زمانی اتفاق می‌افتند که Google «به‌طور قابل‌توجهی هوشمندتر می‌شود» و بنابراین می‌تواند نتایج جستجوی بهتری را نشان دهد.

 

هر چند وقت یک بار گوگل نحوه رتبه بندی وب سایت ها را تغییر می دهد؟

گوگل نحوه رتبه بندی وب سایت ها را به طور منظم تغییر می دهد. تغییرات جزئی روزانه اتفاق می افتد و تقریباً هر سه ماه یک به روز رسانی الگوریتمی بزرگتر دریافت می کنیم. ما نمی‌توانیم تغییرات را پیش‌بینی کنیم، اما بر اساس داده‌های تاریخی، می‌توانیم حدس بزنیم چه زمانی به‌روزرسانی انتظار می‌رود.

 

تغییرات جزئی و بزرگتر هر دو تأثیر می گذارد که وب سایت ها در چه موقعیت هایی در صفحات نتایج جستجوی Google ظاهر می شوند. با این حال، به‌روزرسانی‌های بزرگ‌تر معمولاً رتبه‌بندی را به شدت تغییر می‌دهند و برای مدت طولانی‌تری دوام می‌آورند. اگر در طول یک به‌روزرسانی گوگل رتبه‌های خود را از دست بدهید، فرآیند سئو پس از آن معمولاً شامل بازیابی آنها می‌شود. چنین افت شدیدی معمولاً بر وب سایت هایی که به خوبی نگهداری می شوند تأثیر نمی گذارد، اما از نظر فنی هیچ کس ایمن نیست. در اینجا یک پست خوب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازیابی رتبه ها وجود دارد. و طبیعتاً با رایج‌تر شدن اینترنت و گسترش بیشتر گوگل، به‌روزرسانی‌های منظم‌تری وجود دارد.

 

به روز رسانی های جزئی الگوریتم

این الگوریتم روزانه بین ۵ تا ۹ به روز رسانی جزئی دریافت می کند. هرچه الگوریتم پیشرفته تر شود، به روز رسانی ها بیشتر می شود. بر اساس تعداد دفعات به‌روزرسانی‌ها، تعداد تغییرات موقعیت در طول روز و میزان نوسانات، می‌توانیم تخمین بزنیم که به‌روزرسانی‌های الگوریتمی چقدر بزرگ و فرار هستند. ده سال پیش، این تغییرات تقریباً یک بار در روز اتفاق می افتاد. با این حال، در سال ۲۰۱۸، بیش از ۳۲۰۰ تغییر ایجاد شد – که به طور میانگین به حدود ۹ به روز رسانی در روز می رسد.

 

به روز رسانی الگوریتم هسته گسترده

آنها هر سه تا چهار ماه یکبار به‌روزرسانی‌های الگوریتم بزرگ‌تری را ارائه می‌کنند. این معمولاً حدود چهار تا پنج بار در سال به پایان می رسد. به‌روزرسانی‌های بسیار بزرگ آن‌ها معمولاً دارای نام‌های منحصربه‌فردی هستند (مانند «Panda»، «Penguin»، «RankBrain»، «Medic»، «BERT» و غیره). با این حال، برخی از به‌روزرسانی‌های دیگر یک نام عمومی دارند که در آن تاریخ گنجانده شده است (مانند «به‌روزرسانی هسته‌ای ژوئن ۲۰۱۹»، «به‌روزرسانی هسته‌ای مه ۲۰۲۰» و غیره)

 

گوگل چگونه تصمیم می گیرد الگوریتم رتبه بندی را به روز کند؟

برای تصمیم گیری در مورد زمان به روز رسانی الگوریتم رتبه بندی، گوگل در درجه اول به سیگنال های مدیر وب سایت و سیگنال های کاربر متکی است. گوگل به دقت نظارت دارد که مدیران وب‌مسترها با صفحات خود چه می‌کنند و واکنش کاربران به آن محتوا.

 

به این معنا که هدف اصلی گوگل این است که همیشه به همان اندازه برای کاربر ارزش قائل شود – و بنابراین از آن در برابر صفحات و محتوای بد در نتایج جستجو محافظت کند. اگر متوجه شود که یک وب مستر در تلاش است تا الگوریتم را بازی کند و مزیتی کسب کند، یا اگر نوع خاصی از رفتار کاربر را که به نارضایتی از نتایج اشاره دارد، ببیند، گوگل در مورد آن اقدام خواهد کرد.

 

برای مثال، چنین به‌روزرسانی اخیر «به‌روزرسانی طرح‌واره ریچ اسنیپت‌های بررسی» بود. به طور خلاصه، کسب‌وکارهایی را هدف قرار داد که از نظرات مغرضانه و حتی گاهی غیرواقعی و ستاره‌های بررسی در گوگل برای جذب مشتریان بیشتر استفاده می‌کردند. در آن، گوگل به طور خاص اشاره کرد که دلیل اعمال این تغییرات این واقعیت بود که بسیاری از مشاغل از تاکتیک های خود خدمتی برای به دست آوردن مزیت و رتبه بالاتر استفاده می کردند.

 

اکنون، مهم است که بگوییم که چند به‌روزرسانی نیز وجود دارد که صرفاً توسط Google تنظیم شده است – اما هدف نهایی آنها همیشه ارائه محتوای بهتر و کم‌طرفانه به کاربران بوده است. برای مثال، به‌روزرسانی «YMYL» تا حدودی اخیر چنین است. به‌روزرسانی «Your-Money-Or-Your-Your-Life» دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد اینکه چه کسی و چگونه می‌تواند برای محتوایی که به طور بالقوه برای کاربران خطرناک است (مانند سلامت، شادی، وام و غیره) رتبه‌بندی کند، تعیین می‌کند.

 

به طور خلاصه، زمانی که یک رفتار خاص برای به دست آوردن مزیت در نتایج جستجو مورد سوء استفاده قرار می گیرد، گوگل دیر یا زود آن را جبران می کند و آن را جریمه می کند.

 

اکنون زمان آن رسیده است که به بررسی عوامل رتبه بندی گوگل دقت کنیم تا تعیین کنیم چه چیزی را باید تغییر دهیم.

 

گوگل چه فاکتورهایی را برای رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرد؟

به طور خلاصه، عوامل اصلی که رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را در صفحات نتایج جستجو تعیین می‌کنند، این است که محتوای شما چقدر مفید است، وب‌سایت شما از نظر فنی چقدر خوب است و وب‌سایت شما بر اساس لینک‌های سایر وب‌سایت‌ها چقدر معتبر است.

ابتدا، بیایید کمی بیشتر از عوامل فردی که رتبه بندی وب سایت را تعیین می کنند، بررسی کنیم. پس از آن، ما به این خواهیم پرداخت که چه چیزی یک صفحه را بد می کند و چگونه بر رتبه بندی موتور جستجوی شما تأثیر می گذارد. آنها هستند:

 

محتوای روی صفحه

اولاً، اجازه دهید مشخص کنیم که با «محتوای روی صفحه»، ظاهر کلی صفحات شما را شامل می‌شود – و نه فقط به عنوان مثال. متنی که در بدنه اصلی یک صفحه یا یک پست وبلاگ قرار دارد. با آن، چندین معیار وجود دارد که Google هنگام تجزیه و تحلیل محتوای وب سایت شما در نظر می گیرد. مهمترین آنها عبارتند از:

 

چقدر محتوای شما منحصر به فرد است

بر اساس تجزیه و تحلیل وب سایت های دیگر در صنعت شما. آیا از محتوای شخصی استفاده کرده اید یا اصلی است؟ آیا چیز جدیدی به موضوع اضافه می کنید یا آنچه را که دیگران درباره آن نوشته اند بازیافت می کنید؟

 

چقدر محتوای شما مفید است

بر اساس سیگنال های کاربر آیا کاربران برای مدتی در حال مطالعه می مانند؟ یا به سرعت به صفحه نتیجه باز می گردند؟ آیا آنها به پایین اسکرول می کنند و با محتوای شما درگیر می شوند؟ آیا آنها روی صفحات دیگر کلیک کرده و کاوش می کنند؟ آیا آنها روی پیوندهای داخلی شما کلیک می کنند و صفحات دیگر را کاوش می کنند؟ یا لینک های شکسته ای دارید که آنها را به جایی نمی رساند؟ آیا محتوای شما واقعاً مفید است یا فقط کلمات کلیدی را پر می کنید؟

 

محتوای شما چقدر عمیق است

بر اساس طول محتوا و ارتباط موضوعی. احتمالاً با الگوریتم های NLP گوگل نیز اندازه گیری شده است. نوشتن گسترده همچنین شانس شما را برای استفاده از کلمات مرتبط بیشتر افزایش می دهد که می تواند سیگنال رتبه بندی خوبی باشد.

 

چقدر صفحه شما برای کاربر نهایی جذاب است

به سادگی می توان گفت، آیا صفحه خود را به خوبی در صفحه نتایج موتور جستجو “ارائه” می کنید؟ آیا تگ عنوان شما به خوبی بهینه شده است؟ آیا توضیحات متا شما مرتبط است؟ آیا نام تجاری و وب سایت شما مرتبط بودن را نشان می دهد؟ و آیا آنها با هم باعث می شوند کاربر هنگام جستجو روی صفحه شما کلیک کند (که به عنوان نرخ کلیک، CTR نیز شناخته می شود)؟

 

عوامل خارج از صفحه

تا به حال ما به عواملی که شما مستقیماً در وب سایت خود کنترل می کنید نگاه می کردیم. با این حال، با عوامل خارج از صفحه، ما به آنچه در وب سایت های دیگر رخ می دهد نگاه می کنیم. به طور خاص، گوگل به این موارد نگاه می کند:

 

به طور کلی وب سایت شما چقدر معتبر است

چند وب سایت به شما لینک می دهند؟ آیا خودشان معتبر هستند؟ آیا آنها به موضوع و صنعت شما هم مرتبط هستند؟

 

صفحه خاص شما چقدر معتبر است

تفکری مشابه با نکته بالا. آیا پیوندهای ورودی به آن صفحه خاص دارید؟ آیا صفحات شما از وب سایت های مرتبط به روشی متنی با متن های لنگر واضح و توصیفی پیوند داده شده اند؟

 

وب سایت های رقبای شما چقدر معتبر هستند

چند وب سایت دیگر به آنها لینک می دهند، این وب سایت های پیوند دهنده چقدر قوی هستند و آیا پیوندها مرتبط یا اسپم هستند؟

 

وب سایت های رقبای شما در مقایسه با جستجو چقدر مرتبط هستند

اگر وب سایتی درباره موضوع حیوانات خانگی بنویسد، مقاله ای در مورد «ماشین ها» کار خوبی نخواهد داشت (البته مگر اینکه مربوط به حیوانات خانگی باشد).

 

همه این عوامل (و بیشتر) به گوگل نشان می دهد که وب سایت شما چقدر شایسته و شایسته رتبه بندی در نتایج جستجو است.

 

صفحات بد طبق الگوریتم گوگل چیست؟

“صفحات بد”، صفحاتی که برای الگوریتم گوگل بهینه سازی نشده اند، به طور کلی می توانند به این صورت توضیح داده شوند:

 

صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند.

این را تصور کنید – یک کاربر از جستجوی گوگل با کلمه کلیدی مورد نظر شما استفاده می کند. آنها صفحه وب شما را در صفحه نتایج جستجوی گوگل می بینند و روی آن کلیک می کنند. مدت کوتاهی پس از آن، آنها یا صفحه وب شما را ترک می کنند یا به جستجو باز می گردند. این نوع تعامل به عنوان “جهش” محاسبه می شود و نرخ پرش شما را افزایش می دهد. در این مورد، افزایش نرخ پرش بد است – و از نظر گوگل به این معنی است که افراد بیشتری سایت شما را ناراضی ترک می کنند. و نرخ پرش بالا تاثیر منفی بر رتبه بندی گوگل شما خواهد داشت.

 

دلایل زیادی وجود دارد که نرخ پرش شما ممکن است بالا یا افزایش یابد. با این حال، بزرگترین دلایل اغلب به محتوای صفحه شما مربوط می شود.

 

صفحاتی که دیر بارگذاری می شوند

ایده این است: اگر سرعت صفحه پایینی دارید، کاربر ممکن است فکر کند صفحه خراب است. در عصری که همه چیز فوراً در دسترس ماست، داشتن سرعت صفحه بالای ۳ ثانیه می تواند بر نحوه امتیازدهی الگوریتم Google به صفحه شما تأثیر بگذارد. این به ویژه برای کاربران تلفن همراه که در دستگاه‌های کندتر جستجو می‌کنند صادق است. همچنین به خاطر داشته باشید که یک کاربر تلفن همراه از یک شبکه محدودتر در حال مرور است، به این معنی که اگر محتوای صفحه شما بزرگ باشد، سرعت صفحه واقعاً می تواند مشکل ساز شود. به عنوان مثال، این می تواند دارایی های وب بزرگ مانند اسکریپت ها، تصاویر و ویدیوها باشد.

 

همه این عوامل می توانند هنگام تلاش برای رسیدن به محتوای مربوطه سرعت آنها را کاهش دهند – و بنابراین ممکن است حتی با صفحه شما درگیر نشوند. و به نوبه خود، این ممکن است به گوگل بگوید که شما یکی از نتایج مرتبط برای این کلمه کلیدی هدف نیستید. به همین دلیل، شما می خواهید نسخه موبایل شما به خوبی بهینه شود، حتی اگر نسخه دسکتاپ سایت شما عملکرد مطلوبی نداشته باشد.

 

خوشبختانه، گوگل ابزارهای زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما کمک کند تعیین کنید که آیا بهترین شیوه های توصیه شده آنها را دنبال می کنید یا خیر. اگرچه گوگل در درجه اول درآمد خود را از تبلیغات گوگل به دست می آورد، اما همچنان بر کمک به کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای دستیابی به رتبه های بالاتر در جستجوی ارگانیک متمرکز است. آنها این کار را برای مثال از طریق ابزارهایی مانند PageSpeed Insights، Google Analytics و Google Search Console انجام می دهند. توصیه می‌کنم از همه آن‌ها استفاده کنید، مخصوصاً از ابزارهایی مانند کنسول جستجو، زیرا مستقیماً به نحوه مشاهده وب‌سایت شما توسط گوگل و خطاهایی که در آن پیدا می‌کند مرتبط است.

 

از آنجایی که اکنون عوامل موثر در بازی را درک کرده اید، بیایید به برخی از اقدامات مشخصی که می توانید (حتی امروز) برای بهبود رتبه بندی جستجوی خود انجام دهید، نگاهی بیندازیم.

 

کدام عوامل رتبه بندی را می توانید بهبود بخشید تا در نتایج جستجو بالاتر ظاهر شوید؟

این راهنما برای توضیح چگونگی رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها توسط گوگل تهیه شده است و به عنوان راهنمای عملی برای اینکه چگونه در رتبه اول قرار می‌گیرید عمل نمی‌کند. 

به یاد داشته باشید، گوگل به طور مداوم بازی گربه و موش را انجام می دهد

و شما آن را دارید! ما به نحوه تعیین رتبه گوگل در صفحات نتایج جستجو و مهم ترین عواملی که در نظر می گیرد نگاه کردیم. با این کار، ما همچنین بررسی کردیم که چگونه می‌توانید بر این عوامل تأثیر بگذارید تا به وب‌سایت شما کمک کند در زمانی که مشتریان شما در جستجوی کسب‌وکارهایی مانند شما هستند، رتبه بالاتری کسب کند.

 

در همین حال، به یاد داشته باشید که مطمئن شوید همه چیز را مطابق با دستورالعمل‌های Google انجام می‌دهید. احتمالاً درست است که بگوییم گوگل همیشه یک نوع بازی “اگر می توانید مرا بگیرید” را با صاحبان وب سایت انجام می دهد. از آنجایی که ظاهر بالاتر در گوگل به طور بالقوه می تواند میلیون ها درآمد را به همراه داشته باشد، به نفع وب مسترها است که تلاش کنند و مزیت کسب کنند.

 

در طول سال‌ها، متخصصان بهینه‌سازی موتورهای جستجو با تاکتیک‌های بی‌شماری تلاش کرده‌اند تا گوگل را فریب دهند تا وب‌سایت خود را در نتایج بالاتر نشان دهد. اما خوشبختانه، گوگل فعالانه با آن مبارزه می‌کند و تلاش می‌کند تا حد امکان بی‌طرف بماند – و بنابراین تجربه کاربری بهتری برای ما، کاربران نهایی ایجاد می‌کند. 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.